Pipelife

case Pipelife
Productie
Pipelife

What we did

  • Positioneringsworkshops
  • Product/ marktmatrix workshops
  • Storytelling
  • Productgamma bepalen
  • Cataloog

Hoe Pipelife bij comma terecht kwam.

Al sinds 2016 is comma de brand strategy partner van Preflex. Preflex is de toonaangevende Europese expert in flexibele voorbedrade buizen en verdeler van premium producten die het werk van de elektro-installateur sneller, veiliger en makkelijker maken. In 2017 mocht Preflex zich het predicaat "we are Wienerberger" toe-eigenen. Binnen de groep is ook Pipelife actief. Het is een van de grootse producenten van kunststofleidingen in Europa die volop investeert in duurzame innovatie. Binnen het gamma kunststof leidingsystemen, hulpstukken en intelligente oplossingen op maat voor binnen- en buitenriolering, drainage, water, gas en olie vinden we ook een aanbod starre buizen en flexibele wachtbuizen voor de elektro-installateur. Het is de link die ons in contact bracht met Pipelife uit Enkhuizen in Nederland. Na de geslaagde herpositionering en rebranding van Preflex klopten ze bij ons aan om hun merkpositionering te evalueren en bij te sturen.
 
 

Onderzoek en ontwikkeling.

Marketing wise startten we het project met ons uitgebreid arsenaal aan tools en interactieve workshops: business strategy, merkenmodel, merksessentie, P/M matrix, analyse van de productstructuur enz.
 
Op basis van de uitkomsten definieerden we de positionering en legden we de grondslag voor een adequate marcom strategie.
 

De Pipelife essenties

Pipelife is van vele markten thuis. De insteek en de reacties van de klanten zijn de drijfveer van de experten van Pipelife om grenzen te verleggen en vernieuwende producten en processen te ontwikkelen. Pipelife draagt actief bij tot de DUURZAME distributie van water, energie en data. Omwille van de diversiteit aan producten, maatoplossingen, engineering etc. opteerden we om de communicatie te segmenteren. In een eerste fase focussen we op Pipelife Elektro en Pipelife Waterbeheer. Later concentreren we ons op de producten en de diensten rond binnenriolering en drinkwater.

 

Outcome

Zowel visueel als woordelijk zetten we de nieuwe merkessentie kracht bij. Dit resulteerde in een stijlzetting voor Pipelife Nederland die probleemloos kan uitgroeien tot een algemene, internationaal herkenbare corporate brand. Hierbij werd gezocht naar een stijl die vlot kan gesegmenteerd worden met behoud van de generale look & feel: patronen, kleurcodes, typografisch kader, beeldstijlen, product-iconen, … Vertrekkend vanuit deze huisstijlbijbel ontwikkelden we templates voor brochurecovers, technische fiches, tabellen etc.

Ook een webdesign conform het nieuwe merkenimago maakte deel uit van de visueel/inhoudelijke krijtlijnen van Pipelife 'new style'. Om resultaatgericht de productgroepen te bepalen, voerden we een SEO analyse uit. Voor de Belgische markt zetten we ook een stramien op voor een lijvige catalogus (meer dan 10.000 artikelen). Hierbij werd alles in het werk gesteld om er een aangenaam en gebruiksvriendelijk instrument van te maken: functionele tabellen; grafische elementen die overzicht brengen; sfeerbeelden; inzichten van Pipelife experten, getuigenissen van eindgebruikers, nutsbedrijven en partners; nieuwe producten in de kijker; …

 

Meer cases

testimonial

Altas and Arrows

Comma sloeg meteen de nagel op de kop. Via cijfers toonde het team aan dat onze bedrijfsnaam niet aan alle voorwaarden voldeed. Ook op vlak van marketing en communicatie met (potentiële) klanten was er nog wat werk aan de winkel. Dat kwam even hard aan, maar het heeft ons wel gemaakt tot wie we nu zijn. Een sterk merk met een duidelijke focus en collega’s die als een blok achter Altas and Arrows staan. Dankzij comma hebben we niet allleen een nieuw en herkenbaar logo, maar ook een passende naam én een duidelijke website. Het was een enorm interessant traject waar wij veel uit geleerd hebben.